Begravningshjälp

Nya regler per 2024-01-01 för medlemmar i ASB:s försäkringsförening

ASB Försäkringsförening består av två delar, sjukförsäkringen och begravningsförsäkringen. Begravningsförsäkringen kommer i enlighet med beslut från ASB:s föreningsstämma 2023 att avvecklas 2024-01-01. Sjukförsäkringen fortsätter som vanligt för tillsvidareanställda.

Om du är medlem i ASB Försäkringsförening 2024-01-01 omfattas du av avvecklingen av begravningsförsäkringen, vilket innebär att försäkringen avslutas och dess tillgångar kommer att skiftas ut till medlemmarna. 

Utbetalningar beräknas på antal hela sammanhängande medlemsår mellan ett år och 20 år, med ett gällande medlemsdatum per 2023-12-31. Följande gäller: 

1) Ett helt medlemsår räknas ifrån 1 januari tom 31 december.

2) Om du har varit medlem längre än 20 år så får du ett utskifningsbelopp beräknat på 20 år, vilket är max antal år. 

Utav månatliga medlemspremien på 131 kr, så tilldelas begravningsförsäkringen 5 kr, dvs 60 kr/år och 126 kr till sjukförsäkringen, dvs 1 512kr/år.

Om medlemskapet i ASB avslutas innan 2024-01-01 gäller nuvarande stadgar.

Vanliga frågor om avveckling begravningsförsäkring

Q) Vad gäller t.o.m. 2023-12-31?
A) Vid dödsfall erhåller de efterlevande ett garanterat belopp om 1000 kronor och därtill ett tillägg om 200 kronor per medlemsår, max 4000 kronor, totalt 5000 kronor.

Q) Vid dödsfall före 2024-01-01, vad gäller?
A) De nuvarande stadgarna gäller t.o.m. 2023-12-31.

Q) Vad gäller vid nyanställning 2024-01-01?
A) Då gäller endast sjukförsäkringen och du omfattas inte av begravningsförsäkringen.

Q) Vad gäller om du är tillsvidareanställd 2023-12-31.
A) Du omfattas av denna utskiftning.

Q) Inlösen av kontant/värdeavi
A) Det kostar ingenting att lösa in avin via swedbank.se. Behöver man besöka ett kontor så brukar det kosta 100 kronor, men lokala avvikelser förekommer. Avin kan lösas via hemsidan eller lokalt kontor eller via Clearon AB’s inlösenställen. Vid inlösen i butik är det kontanta utbetalningsbeloppet begränsat till max 2000 kronor eller av butikens tillgång till kontanter.

Vidare information finns under Avi utbetalning och Anmälan och även länkarna ovan.

Q) Hur lång tid tar det för kontoanmälan att bli registrerad?
A) Det kan ta upp till 14 dagar för kontoanmälan att bli registrerad i systemet då banken skickar en förfrågan till den andra banken för att få bekräftat att kontonumret stämmer överens med lämnade uppgifter.

Postadress: ASB, 721 83 Västerås Besöksadress: Domkyrkoesplanaden 7, 722 13 Västerås
Telefon: 021-41 40 27
Telefontider: må-tors 8.00 – 16.00, fre 8.00 – 15.00
Lunchstängt: 11.30 – 13.00